Het was wel weer eens fijn om een ontbijtbuffet in een hotel te hebben na al het gedoe in de B&B’s. Het zijn allemaal hele vriendelijke mensen die het beste met je voor hebben, maar ze werken een beetje op onze zenuwen met hun bemoeizucht en honger naar aandacht. Het ontbijtbuffet werd overigens slecht bijgevuld.
Na het ontbijt hebben we de Titanic Experience in Belfast bezocht, een groot modern gebouw waar het hele verhaal van de Titanic werd verteld. De korting voor de 60-plusser in ons gezelschap was hier ruim £5.
Voor het gebouw staat een beeld van een duikende vrouw, ontworpen door de Ierse beeldhouwer Rowan Gillespie en genaamd Titanica. Dit beeld symboliseert hoop en positiviteit. Onwillekeurig moet je ook denken aan de beroemde boegscène van Kate Winslet en Leonardo DiCaprio uit de film Titanic. Rowin Gillespie heeft ook het monument voor The Great Famine in Dublin gemaakt.
Naast het museum staat het prijzige Titanic Hotel, dat ooit het hoofdkantoor was van de scheepsbouwers van de RMS Titanic en andere schepen van de White Star Line. De tekenkamers, waar de ontwerpen voor de schepen werden gemaakt, zijn nog steeds te bewonderen in het hotel.
Het gebouw van de Titanic Experience in Belfast is bekleed met grijze plaatjes, die een symbolische betekenis hebben en zorgvuldig zijn ontworpen om verschillende aspecten van de Titanic en de scheepsbouw in Belfast te weerspiegelen. Hierbij kun je denken aan:
- Waterkristallen: Deze verwijzen naar de ijsberg die de Titanic deed zinken.
- Kompas: De plattegrond van het museum is gebaseerd op een kompas, het symbool voor navigatie en zeevaart.
Tegenover het Titanic-gebouw ligt de SS Nomadic. Dit schip was een soort prototype voor het ontwerp van de veel grotere Titanic. De SS Nomadic is het enige overgebleven schip dat ontworpen is door Thomas Andrews, de ontwerper van de Titanic. Met een ticket voor de Titanic Experience krijg je ook toegang tot dit schip.
De restauratie van de SS Nomadic tot museumschip is mede gerealiseerd door een bijdrage van de Europese Unie, toen het Verenigd Koninkrijk nog lid was.
De plannen, de financiering, de bouw en de eerste en tevens laatste reis van het schip, alles komt aan bod tijdens je bezoek aan de Titanic Experience. Op een gegeven moment gingen we in karretjes voor 'The Ride', waarbij werd gewaarschuwd dat het misschien te heftig was voor zwangere vrouwen. Dat suggereerde een intense pretparkachtige attractie. Het was echter zo suf dat ik me niet kan voorstellen dat het voor iemand die in staat is om drie minuten recht overeind te zitten een probleem kan zijn.
Tijdens 'The Ride' passeer je steigers die een indruk geven van de omvang van het project. Wat op het eerste gezicht lijkt op een reclameposter voor de White Star Line, is in werkelijkheid een scherm waarop twee mannen op de voorgrond een gesprek voeren over de financiering van het project.
Op 31 mei 1911, om 13 minuten over 12, werd de Titanic te water gelaten. Dit tijdstip kom je een meerdere keren tegen in het museum.
Op een bovenverdieping staat een maquette die laat zien hoe het huidige gebouw net naast de werf staat waar het schip is gebouwd. Buiten is het gebied gemarkeerd met lange palen.
Indrukwekkend was de wand met de namen van iedereen die op de boot zat. De lijst met overlevenden was veel korter dan de lijst van de omgekomen passagiers en bemanningsleden. Er waren drie Nederlanders aan boord: jonkheer Johan George Reuchlin, directeur van de Holland America Line, Hendrik Bolhuis (kok) en Wessel van Bruggen (stoker). Er waren maar liefst 27 Belgen aan boord, de meesten Franstalig. Bijzonder was dat ze de viool tentoonstelden van Wallace Hartley, de violist van het orkestje dat bleef doorspelen toen het schip zonk. Hoewel de viool in het zeewater heeft gelegen, zag het instrument er nog verrassend goed uit.
Na het bezoek aan het Titanic gebouw hebben we Belfast alweer verlaten. Dat was nog best een ingewikkeld ritje. Ik kon alle aanwijzingen zoals links, rechts en afbuigen niet bijhouden en reed een paar keer verkeerd. Maar uiteindelijk is het gelukt om de stad uit te komen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten